Primary Advertiser

עשינו סדר: כך משפיעה המלחמה על הכיס של כולנו

בשיתוף בנק לאומי

עודכן לאחרונה: 14.12.2023 / 10:48

המלחמה בעזה עוררה אצל רבים מאתנו גם שאלות כלכליות, האירועים של החודש האחרון בשילוב העלאות הריבית של השנה האחרונה, הביאו אותנו לאתגרים כלכליים יוצאי דופן. איך ישפיע עלינו מצבה הכלכלי של המדינה? הכלכלנים של לאומי מסבירים

זוג מודאג משלם חשבונות. ShutterStock
למלחמה השפעות מנוגדות על האינפלציה/ShutterStock

האם הריבית תרד בקרוב?

דודי רזניק אסטרטג ריביות בלאומי מסביר: "גובה שער הריבית ייגזר מהשינוי בפעילות הכלכלית ורמת האינפלציה. ככל שנראה שהלחימה ארוכה יותר ותגרור האטה בפעילות הכלכלית, כך יגבר הסיכוי להורדת ריבית משמעותית יותר. גם התפתחות האינפלציה בארץ תשפיע על הריבית. ככל שנראה אינפלציה נמוכה יותר כך יגבר הסיכוי להורדת ריבית ולהיפך". בסיכומו של דבר אומר רזניק: "אנחנו בלאומי סבורים כי על רקע הלחימה, בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית במהלך השנה הקרובה בסדר גודל של כאחוז אחד במצטבר".

האם האינפלציה תעלה בעקבות המלחמה?

למלחמה השפעות מנוגדות על האינפלציה. האינפלציה למעשה מודדת את שינויי המחירים במשק. מצד אחד המלחמה מורידה את הפעילות הכלכלית ובעיקר את הצריכה הפרטית (למעט צריכה שוטפת בעיקר של מזון) ולכן המחירים יורדים. מאידך המלחמה הביאה עד כה לפיחות בשקל ופיחות בשקל מביא לעליות מחירים של מוצרים מיובאים. על רקע זה אנחנו מעריכים שהלחימה תביא לירידה מסוימת באינפלציה בישראל.

עורך דין מחתים לקוח על מסמכים. ShutterStock
לאחרונה ראינו כי חוסר הוודאות והאתגרים הנוכחיים הובילו לשער את שער הדולר לחצות את רף ה-4 שקלים/ShutterStock

מה יקרה לשקל אחרי המלחמה?

שקל חלש משמעותו שצריך יותר שקלים כדי לקנות דולר אחד, שקל חזק משמעותו שצריך פחות שקלים כדי לרכוש דולר אחד. לאחרונה ראינו כי חוסר הוודאות והאתגרים הנוכחיים הובילו לשער את שער הדולר לחצות את רף ה-4 שקלים. אבל בימים האחרונים אנחנו רואים שוב התחזקות מסוימת. תקופות של שקל חלש משפיעות ישירות על הכיס שלנו, על האינפלציה ועל מחירי המוצרים שאנו קונים או מוכרים מידי יום. להערכת ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי, קובי לוי "כלכלת ישראל חזקה, והכוחות שתמכו בהתחזקות השקל ברוב העשור האחרון צפויים להמשיך לתמוך בו בעתיד, לכן אנחנו צופים התחזקות מתונה והדרגתית של השקל, אחרי שהסנטימנט השלילי ישכך".

איך תשפיע המלחמה על הפנסיות שלנו?

כספי הפנסיה שלנו מושקעים בשוק ההון המקומי והגלובלי ובמגוון רחב של אפיקי השקעה. מטבע הדברים, מלחמות ומשברים יכולים להשפיע רבות על השוק המקומי והעולמי, שכן מצב ביטחוני לא יציב גורם לתחושה של חוסר וודאות במשק ולכן בטווח הקצר אנו עלולים לראות ירידה בכספי הפנסיה שלנו. עם זאת, כדאי לזכור כי בטווח הארוך, שככל והמצב מתייצב, השוק מתחיל "לתקן" את עצמו, פרמיית הסיכון צפויה לרדת והשוק יכול לעלות חזרה ואיתו כספי הפנסיה שלנו.

בשיתוף בנק לאומי
  • עוד באותו נושא:
  • בנק לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully